سمعک سپهر
مشاوره تلفنی

۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۴۷

ارزیابی تخصصی وزوز گوش

تجربه وزوز گوش در افراد مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد.

وزوز فقط سیستم شنیداری را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه مناطق مغزی مربوط به احساسات و توجه را هم درگیر می‌کند به همین دلیل صرفاً ارزیابی سیستم شنوایی کافی نیست و بایستی با کمک تکنیک های خاصی تاثیر وزوز بر زندگی فرد مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین درمان ممکن اتخاذ گردد.

از آنجایی که وزوز گوش برای مغز یک سیگنال ناشناخته است ممکن است با یکسری خاطرات، احساسات ناخوشایند و تفکرات منفی همراه گردد و در نهایت منجر شود مغز این صدا را خطرناک تلقی کند که این موضوع منجر به فعال شدن سیستم جنگ و گریز و افزایش سطح هیجانات، تحریک ‌پذیری و به تبع آن استرس و اضطراب فرد می‌گردد و نتیجه آن افزایش بلندی صدای وزوز گوش خواهد بود.

با این حال عمده افرادی که مبتلا به وزوز گوش هستند مشکلی با آن ندارند و هر چند ممکن است آن را کمی آزاردهنده بدانند اما در نهایت با این صدا کنار آمده و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.

اما در برخی افراد وزوز گوش تاثیرات جدی و مخربی بر روی کیفیت زندگی آنها داشته است. وزوز در این افراد ممکن است با اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب و نقص توجه همراه شود که این شرایط میتواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد.

ارزیابی تخصصی وزوز گوش

بنابراین این موضوع که فرد به دلیل وزوز گوش دچار کلافگی و عصبانیت شود قابل پیش بینی و البته اجتناب ناپذیر است.

شناسایی علت دقیق وزوز گوش در بسیاری از افراد دشوار است به همین دلیل بسیار مهم است افرادی که مبتلا به این عارضه هستند به منظور ارزیابی و معاینه تخصصی به شنوایی شناسان مراجعه کنند تا علت اصلی وزوز گوش تشخیص داده شود.

هر چند در برخی موارد صرفا درمان عفونت گوش و یا خارج کردن جرم گوش ممکن است باعث درمان وزوز گردد.

این ارزیابی ها شامل:

1.شرح حال گیری ومعاینه دقیق: ارزیابی افراد مبتلا به وزوز گوش با جمع آوری اطلاعات در رابطه با تاریخچه مشکل و معاینات فیزیکی شروع میشود.

مواردی همچون شروع وزوز، محل آن، الگو، علایم همراه مانند کم شنوایی، سرگیجه، هایپراکیوزیس و… جز این اطلاعات هستند.

همچنین تمام آزمایشات قبلی، دارو های مصرفی و درمان های انجام شده مورد بررسی قرار میگیرند.

معاینات فیزیکی نیز شامل بررسی وجود عفونت، پارگی و جرم گوش از طریق معاینه مجرای گوش و پرده تیمپان میباشد همچنین بررسی آسیب های احتمالی دراعصاب جمجمه ای و نواحی اطراف گوش جهت تعیین منشاء عروقی ضربانی ضروریست.

ارزیابی تخصصی وزوز گوش

ارزیابی تخصصی وزوز گوش

2.وزوز عینی یا ذهنی: وزوز ها را میتوان به دو نوع کلی تقسیم کرد:
وزوز عینی علاوه بر خود شخص توسط بقیه افراد نیز قابل شنیدن است و معمولا به دلیل اختلالات عروقی و یا عضلانی ایجاد میشود.
خود وزوز های عینی به دو دسته ی ارتعاشی یا ضربانی تقسیم میشوند.
در صورتی که فرد مشکوک به وزوز عینی باشد ممکن است نیاز به اقدامات تشخیصی تکمیلی تر مانند  MRI و CT scan باشد.
تنگی عروق، آنوریسم، فشار خون داخل جمجمه، ناهنجاری های وریدی و… میتوانند باعث بروز وزوز های عینی شوند.

در مقابل وزوز های عینی، وزوز ذهنی قرار دارد که صرفا خود فرد آن را میشنود.

مکانیسم های دخیل در وزوز گوش ذهنی هنوز هم به طور دقیق شناسایی نشده اند و عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است سبب بروز این مشکل شوند. با این حال کم شنوایی اصلی ترین عامل ایجاد کننده ی این نوع از وزوز گوش میباشد.

3.ارزیابی های شنوایی: نتایج ارزیابی شنوایی در تعیین ماهیت و علت وزوز گوش موثر اند. این ارزیابی ها شامل مجموعه ای از تست های تخصصی به منظور بررسی وجود هر گونه مشکل میباشند.

4.ارزیابی های سایکوآکوستیک: این ارزیابی ها به منظور شناسایی و کمیت گذاری وزوز های ذهنی میباشد. نتایج این ارزیابی ها در برنامه ریزی و اجرای پروسه توانبخشی کمک کننده است.

5.پرسشنامه: هدف از پرسشنامه ها بررسی تاثیر وزوز گوش بر زندگی شخص است و در انتخاب روش درمانی یا بررسی میزان پیشرفت درمان موثر است.

ارزیابی تخصصی وزوز گوش

کلینیک سپهر نخستین مرکز تخصصی وزوز گوش در استان گیلان میباشد که کلیه ارزیابی های تشخیصی درمانی وزوز گوش را با همکاری متخصصین مختلف در قالب یک تیم مجرب ارایه میدهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای ارزیابی های تخصصی وزوز گوش با ما تماس بگیرید.

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید