سمعک سپهر
مشاوره تلفنی

۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۴۷

درمان وزوز گوش

گاهی اوقات حین معاینات و ارزیابی ها مشخص میشود وزوز گوش درمان پزشکی دارد، چنانچه وزوز ناشی از عفونت گوش میانی، جرم گوش، پارگی پرده، مشکلات دندانی و… باشد با درمان‌های پزشکی برطرف میشود.

شنوایی شناسان بعد از انجام ارزیابی‌های تخصصی ممکن است یک یا چند گزینه درمانی را توصیه کنند.
طبق آخرین تحقیقات؛ صدا درمانی، تحریک الکتریکی و روش رفتاری شناختی بیشترین موفقیت را در درمان وزوز گوش داشتند که در این بین احتمال موفقیت روش ترکیبی صدا درمانی و رفتاری شناختی بسیار بالا و قابل توجه بوده است.

صدا درمانی (Sound Therapy):

صدا درمانی در واقع استفاده از اصواتی خاص برای عادت پذیری و درمان وزوز گوش می باشد. مطالعات مختلف نشان داده اند که تحریک صوتی با محرک مناسب ممکن است با مکانیسم هایی که سبب وزوز میشوند تداخل کند و به این ترتیب به درمان آن کمک میکند.

در بیشتر موارد وزوز گوش یکی از عوارض کم شنوایی است. در صورت وجود کم شنوایی روند پردازش صدا در مغز دچار تغییراتی می شود و همین امر می‌تواند منجر به بروز وزوز گوش گردد.
سمعک می تواند تغییرات ساخت پذیری عصبی (نوروپلاستیسیتی) مغز در پردازش صدا را اصلاح کند.

سمعک از طریق تقویت گفتار و اصوات محیطی سبب تداخل با پردازش های مرکزی و کاهش استرس و اضطراب می‌شود که به موجب آن آگاهی و توجه فرد نسبت به وزوز کاهش می‌یابد. به گونه ای که در بسیاری از موارد صرفا کاربرد سمعک مناسب باعث کاهش قابل توجه وزوز گوش میگردد.

درمان وزوز گوش
درمان وزوز گوش
همچنین سمعک های جدید که مجهز به سیستم پوشاننده وزوز هستند از دو جهت کمک کننده اند:

در مرحله اول برطرف کردن کم شنوایی که در واقع علت اصلی وزوز گوش است و سپس ایجاد اصواتی با فرکانس های مختلف که صدای وزوز را می پوشانند و صداهای دلنشینی مانند صدای دریا، آب، طبیعت و… تولید می کنند.
در صورتی که وزوز فرد ناشی از کم شنوایی نباشد صرفاً از پوشش دهنده های وزوز یا مسکر ها استفاده می شود. هدف اصلی در استفاده از این دستگاه ها تغییر توجه فرد به صدای دیگری است.
مسکر ها بعد از ارزیابی‌های دقیقی که توسط شنوایی شناس انجام می گیرد به گونه ای تنظیم می شوند که با پخش صداهای دلپذیر یا ملایم مانند صداهای طبیعت، موسیقی، نویز سفید و… موجب پوشش وزوز شوند. این صداها دارای مدولاسیون معکوس نسبت به وزوز اصلی می باشند و با الگوریتم های خاصی تنظیم شده اند که از طریق ایجاد یک سری واکنش ها در مغز منجر به کاهش وزوز می گردند.

همچنین دیگر بخش حیاتی و مهم این روش شامل جلسات مشاوره ای خاصی است که با هدف کاهش و حذف توجه و تمرکز مغز از وزوز گوش شکل میگیرند. در طی این جلسات راهکارهای متعددی در خصوص مدیریت و کاهش این صدا در محیط های مختلف ارائه میگردد.
معمولا در کنار موارد بالا، در درمان وزوز گوش یک سری تکنیک ها و روش های دیگر هم به کار برده میشود که باعث افزایش احتمال موفقیت و تسریع پروسه درمان میگردند.
انتخاب این روش ها به مهارت و تجربه درمانگر و همچنین نتایج حاصل از ارزیابی های انجام شده بستگی دارد.
از جمله آن ها میتوان به تمرینات ریلکسیشن و تعدیلات آکوستیکی مثل تحریک الکتریکی (tDCS) اشاره کرد.

تحریک الکتریکی(tDCS):

تحریک الکتریکی یکی از روش های نوین برای درمان وزوز گوش می باشد که احتمال موفقیت آن متغیر است.
معمولا قبل از انجام این روش به وسیله ارزیابی‌های خاصی نقشه مغزی فرد ترسیم می گردد و نقاطی که دارای فعالیت های نامتعادل است تشخیص داده میشوند.
سپس تحریکات الکتریکی مدوله شده در قسمت‌های خاصی از سر ارائه می شوند و از طریق تعدیل فعالیت های نامتعادل عصبی میتوانند موجب کاهش و سرکوب وزوز گوش می گردند.

این تحریکات مستقیما روی عصب شنوایی و مسیرها و مناطق مرتبط مثل هیپوتالاموس، سیستم لیمبیک و سایر مناطقی که در وزوز نقش دارند، تاثیر می گذارد.

درمان وزوز گوش

کلام آخر:

همه ی این روش‌های درمانی یک ویژگی مشترک دارند و آن هم این است که به منظور تاثیرگذاری و بهبود وزوز گوش نیاز به زمان و صبر و حوصله می باشد و در نهایت هدف این است که فرد متوجه شود وزوز گوش هیچ گونه تهدیدی برای او نیست.

اینکه کدام روش درمانی برای فرد توصیه شود به عواملی مانند ماهیت وزوز گوش، میزان تاثیر آن بر زندگی فرد، وجود یا عدم وجود علائم و مشکلات همراه مثل کم شنوایی، اضطراب و… و همچنین راحتی و تمایل خود فرد بستگی دارد.

ما می دانیم که زندگی با وزوز گوش بسیار دشوار است و اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

متخصصین ما در کلینیک سپهر بعد از انجام معاینات و ارزیابی های تخصصی وزوز گوش روش های درمانی موثر، بیمار محور و مبتنی بر فناوری را به منظور بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به وزوز گوش ارائه می دهند.

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید