سمعک سپهر
مشاوره تلفنی

۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۴۷

مشاوره و تجویز سمعک

در صورتی که پس از انجام آزمایشات شنوایی، وجود کم شنوایی تشخیص داده شود گزینه های درمانی مختلف مورد بررسی قرار می گیرند.

با توجه به نتایج ارزیابی ها علت، نوع و میزان کم‌شنوایی شما تعیین می گردد و ممکن است تشخیص داده شود که نیاز به درمان دارویی یا جراحی دارید که در این صورت به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده می شوید.

با این حال رایج ترین روش درمانی برای کم شنوایی استفاده از سمعک است که توسط متخصصین شنوایی ارائه می گردد.

اکثر مردم فکر میکنند که همه سمعک ها مثل هم هستند اما واقعیت اینطور نیست انواع مختلفی از سمعک ها وجود دارند که بسته به میزان و افت شنوایی، نیازهای فرد، ترجیحات وی و… انتخاب میگردند.
همچنین سطح فناوری به کار رفته در سمعک ها نیز متفاوت است و مدل های پیشرفته تر از فناوری های رده بالایی مثل پوشش نویز زمینه، اتصالات بلوتوثی با تلفن همراه و… برخوردارند.
تمامی این موارد در جلسات مشاوره با زبان ساده و قابل فهم برای شما توضیح داده می شود.
فرایند انتخاب سمعک با انجام یک مشاوره دقیق در رابطه با سبک زندگی، انتظارات، ترجیحات شخصی، نیازهای شنیداری و تجربه شما در استفاده از سمعک های قبلی شروع میشود.
جهت انتخاب سمعک مناسب بایستی سبک زندگی شما برای متخصص شنوایی ترسیم می شود.

مشاوره و تجویز سمعک
مشاوره و تجویز سمعک

در صورتی که شغل شما در یک محیط شلوغ است ممکن است به سمعکی نیاز داشته باشید که مکالمات گروهی را برایتان تسهیل کند.
اگر عادت به برقراری تماس‌های تلفنی مکرر داشته باشید، سمعک شما باید قابلیت اتصال بی سیم به تلفن همراه را داشته باشد.
همچنین ممکن است به فعالیت هایی مثل شنا، قایقرانی و… علاقه مند باشید که در این صورت سمعک های مقاوم به آب برای شما سودمند خواهند بود.
علاوه بر این ممکن است اندازه و ظاهر سمعک هم برای شما پراهمیت باشد و تمایل داشته باشید که از سمعک های کوچک تر استفاده کنید و یا ممکن است تکنولوژی سمعک برایتان در اولویت باشد و بخواهید سمعک تان را با گوشی همراه خود کنترل کنید. همچنین شاید کار کردن با سمعک های ظریف برای شما دشوار باشد به همین دلیل احتمالا سمعک های دارای دکمه های کنترلی مختلف را ترجیح میدهید. ممکن است تمایل داشته باشید به جای اینکه باتری سمعک را هر چند روز یکبار تعویض کنید، از سمعک های قابل شارژ استفاده کنید.

نکته بسیار مهم دیگر در انتخاب سمعک، تجربه قبلی شما در استفاده از آن است.
اینکه کیفیت صدای سمعک های قبلی چگونه بوده است؟
آیا در شنیدن صداهای خاصی مشکل داشتید؟ 
و اینکه چه ویژگی های جدیدی باید به سمعک های شما اضافه گردد؟

این موارد تنها تعدادی از اولویت هایی هستند که بایستی برای انتخاب سمعک مناسب بررسی شوند. درنهایت متخصص شنوایی با کنار هم قرار دادن این اطلاعات و نتایج حاصل از ارزیابی های مختلف، بهترین سمعک را متناسب با وضعیت شنوایی شما انتخاب می کند.
توجه به این نکته بسیار مهم است که هیچ دو گوشی دقیقا مثل هم نیستند و شکل و اندازه آنها با هم متفاوت است بنابراین بسیار مهم است که سمعک کاملاً با گوش شما مطابقت داشته باشد بنابراین پس از انتخاب سمعک مناسب بایستی از گوش قالب گرفته شود تا سمعک دقیقا متناسب با کانال گوش شما باشد. این پروسه حدود 10 دقیقه زمان میبرد.

 سپس قالب سمعک به منظور طراحی و ساخت به شرکت ارسال می شود و بعد از گذشت چند هفته آماده تحویل می گردد.

در مرحله بعد متخصص شنوایی سمعک را با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری متناسب با افت شنوایی و نیازهای شنیداری شما تنظیم می کند. ممکن است به منظور رسیدن به کیفیت صدای مطلوب نیاز به چندین جلسه قرار ملاقات باشد.

استفاده از سمعک به سادگی عینک جدید نیست:

عادت کردن به سمعک نیاز به زمان دارد برخی از افراد یک یا دو روز زمان نیاز دارند اما اکثر افراد به چند هفته تا چند ماه نیاز دارند تا با سمعک خود سازگار شوند. نکته مهم این است که جهت سازگاری سیستم شنیداری حتماً باید سمعک به صورت مستمر استفاده شود حتی اگر به مدت 1 ساعت در روزهای اول باشد.

مشاوره و تجویز سمعک

هنگامی که سمعک برای نخستین بار بر روی گوش شما قرار میگیرد شروع به شنیدن صداهای مختلفی می کنید که برای مدت طولانی نشنیده اید. حتی صدای خودتان هم متفاوت خواهد بود و این موضوع کاملاً طبیعی است که احساس کنید اصوات خیلی بلند هستند.

بنابراین برای اینکه مغز مجددا بیاموزد که باید یک سری از اصوات مثل صدای باد، صدای قدم زدن خودتان، صدای فن تهویه و… را نادیده بگیرد، نیاز به زمان است.

مشاوره و تجویز سمعک

با این حال احتمالاً متوجه این موضوع می شوید که به مرور با عادت کردن به سمعک مهارت های شنیداری شما بهبود پیدا میکنند.
متخصص شنوایی همچنین توضیحاتی را در رابطه با تعویض باتری، نحوه فعال کردن و استفاده از هر ویژگی و مراقبت از سمعک به شما میدهد.

هنگامی که برای نخستین بار از سمعک استفاده می کنید این نکات را مد نظر داشته باشید:

1.سمعک معجزه نمیکند:
سمعک ها نمی توانند شنوایی طبیعی را بازسازی کنند بلکه با تقویت شنوایی این امکان را فراهم می‌کنند که هر فرد کم شنوا بیشترین بهره را از باقیمانده شنوایی خود ببرد و همچنین تا حد زیادی از پیشروی کم شنوایی جلوگیری می کنند.

2.صبور باشید:
عادت کردن به سمعک نیاز به زمان دارد. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید سریعتر با اصوات تقویت شده سازگار می شوید.

3.تجربه شنیداری مختلف:
از سمعک در محیط های مختلف استفاده کنید. قطعاً تجربه ی شنیداری شما در محیط های مختلف متفاوت خواهد بود و این موضوع بر پویایی مغز موثر است.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که وقتی در خانه یا محیط آرام هستند نیازی به استفاده از سمعک ندارند زیرا مشکلات آنها مربوط به محیط های پر سر و صداست با این حال ثابت شده است که استفاده از سمعک در یک محیط آرام، فرایند سازگاری مغز را تسریع کرده و فواید سمعک را در محیط های شلوغ به حداکثر می رساند.

4.مراجعه منظم به متخصص شنوایی:
به دلیل زمان‌بر بودن پروسه سازگاری سیستم شنوایی با سمعک و همچنین انجام سرویس های دوره ای و تنظیمات ظریف، نیاز به جلسات پیگیری منظم می باشد که نتیجه آن افزایش کیفیت صدای سمعک و به تبع آن افزایش رضایت کاربر است.

5.مثبت فکر کنید:
امیدوار باشید و وضعیت خود را برای اعضای خانواده و دوستان توضیح دهید. درک و حمایت خانواده و دوستان در کسب رضایت از سمعک بسیار موثر خواهد بود.

ما در کلینیک سپهر تمامی خدمات تخصصی سمعک از مشاوره تا تنظیم و تجویز به روز ترین مدل ها را برای شما فراهم کرده ایم جهت مشاوره رایگان برای تهیه سمعک با ما تماس بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای ارزیابی های تخصصی وزوز گوش با ما تماس بگیرید.

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید