سمعک سپهر
مشاوره تلفنی

۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۴۷

هر آنچه لازم است درباره کیپ شدن گوش در ارتفاع بدانید + ۴ نکته تکمیلی!

هر آنچه لازم است درباره کیپ شدن گوش در ارتفاع بدانید!

آیا تا به حال تجربه کرده‌اید که هنگام سفر به مناطق کوهستانی یا پرواز با هواپیما، گوش‌هایتان سنگین و گرفته شود؟ این حالت که به زبان عامیانه “کیپ شدن گوش” نامیده می‌شود، نشانه‌ای از نامتعادل شدن فشار هوای داخل و خارج از گوش است.

در این حالت ممکن است سوالاتی برای شما ایجاد شود، از جمله:

چه اقدامی برای رفع کیپ شدن گوش در ارتفاع انجام دهم؟

برای پیشگیری از این مشکل، چه نکاتی را باید رعایت کنم؟

چگونه می​توانم از خدمات شنوایی سنجی غیر حضوری استفاده کنم؟

اگر می​خواهید با مکانیسم گرفتگی گوش در ارتفاعات، علل، علائم و راه های درمان آن آشنا شوید، توصیه می​کنیم این مطلب از سایت سمعک سپهر را تا انتها مطالعه کنید.

علل کیپ شدن گوش در ارتفاع

گوش میانی یک فضای هوادار است که از طریق شیپور(لوله) استاش به حلق وصل می‌شود. لوله استاش نقش مهمی در تعادل فشار هوای داخل و خارج از گوش دارد.

فشار هوای اطراف ما با تغییر ارتفاع تغییر می​کند؛ همین موضوع سبب ایجاد اختلاف فشار در دو سمت پرده گوش می​شود ، اما شیپور استاش ممکن است نتواند به سرعت با این تغییر سازگار شود. در نتیجه، فشار هوای پشت پرده گوش با فشار هوای جلوی  آن متفاوت می‌شود و پرده به سمت داخل گوش کشیده می‌شود. این حالت ممکن است باعث کیپ شدن گوش، کم شدن شنوایی، سوت کشیدن و درد در گوش شود

جلوگیری از گرفتگی گوش در ارتفاع

علاوه بر تغییر ارتفاع، بعضی عوامل دیگر نظیر سرماخوردگی، سینوزیت، حساسیت، عفونت گوش و تجمع جرم گوش نیز ممکن است منجر به کیپ شدن گوش شود. این عوامل باعث انسداد لوله استاش، افزایش فشار داخل گوش و التهاب پرده صماخ می‌شود.

برای کسب اطلاعات درباره انواع سمعک با ما تماس بگیرید.

علائم کیپ شدن گوش در ارتفاع

کیپ شدن گوش معمولا یک عارضه موقت و بی‌خطر است که خود به خود برطرف می‌شود. اما در برخی موارد ممکن

است باعث علائم آزار دهنده و ناراحت کننده‌ای شود. برخی از این علائم عبارتند از:

  • سنگینی و گرفتگی در گوش
  • کاهش شنوایی و بم بودن اصوات
  • سوت کشیدن، وزوز یا صدای باد در گوش
  • حس مایع یا مخاط در گوش
  • درد، خارش یا سوزش در گوش
  • تهوع، سرگیجه یا  از دست دادن تعادل

 راه‌های درمان کیپ شدن گوش در ارتفاعات

کیپ شدن گوش معمولا نیاز به درمان پزشکی ندارد و با متعادل شدن فشار هوای جلو و پشت پرده گوش از بین می‌رود. اما برای تسریع در رفع این حالت و کاهش علائم آن، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

شیپور استاشخوردن آب و خمیازه کشیدن: بلعیدن و یا خمیازه کشیدن این شیپور را باز و تبادل هوا بین گوش میانی و فضای بیرون را امکان پذیر می​کند. به همین دلیل است که هنگام مسافرت​های هوایی و یا رفتن به ارتفاعات، بلعیدن یا خمیازه کشیدن باعث باز شدن گوش​ها می​شود.

آدامس جویدن:  در صورتی که هنگام تغییر ارتفاع آدامس بجوید به دلیل انجام مکرر عمل بلع گوش هایتان دچار کیپی نمی​شود.

۴ نکته برای پیشگیری از کیپ شدن گوش در ارتفاع

برای جلوگیری از کاهش آسیب گوش در ارتفاعات بالا، می​توانید نکات زیر را رعایت کنید:

۱. آرامش و تنفس صحیح: در هنگام صعود به ارتفاعات بالا، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و تنفس صحیح را تمرین کنید. تنفس عمیق و منظم می​تواند فشار را تنظیم کرده و احساس ناراحتی در گوش را کاهش دهد.

۲. استفاده از قطره​ های گوش با مشورت پزشک: استفاده از قطره ​های گوش، قبل از سفر به ارتفاع بالا، می​تواند به مرطوبت ماندن گوش و کاهش احساس خشکی و ترشح از گوش کمک کند.

۳. آدامس جویدن و نوشیدن آب باعث باز و بسته شدن شیپور استاش و در نتیجه متعادل شدن فشار هوا در دو طرف پرده گوش میشود

۴. مراجعه به پزشک یا کلینیک شنوایی سنجی: در صورتی که مشکل شما شدید است و باعث بروز علائمی مانند درد و سرگیجه می​شود، بهتر است قبل از سفر به یک پزشک متخصص گوش یا متخصص شنوایی و سمعک مراجعه کنید. او می​تواند تشخیص دقیقی را برای شما قائل شود و راهنمایی​های مناسبی ارائه دهد.

کیپ شدن گوش چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

کیپی گوش در هواپیما

کیپ شدن گوش معمولاً بعد از چند دقیقه یا چند ساعت از بین می‌رود و نشانه ‌ای جدی نیست. اما اگر کیپی گوش همراه با علائم زیر باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید:

  • سرگیجه، تاری دید
  • درد شدید، خونریزی، خارج شدن مایع از گوش
  • کاهش شنوایی، صدای خش خش یا سوت در گوش
  • تب، سرفه یا خستگی
  • حساسیت، خارش، قرمزی التهاب پوست گوش

این علائم ممکن است نشان‌ دهنده‌ی عفونت گوش، آسیب به پرده، سینوزیت، آلرژی و یا مشکلات جدی ‌تر داخل گوش باشند. پزشک با ارزیابی و بررسی نتایج تست های شنوایی سنجی علت کیپ شدن گوش را تشخیص داده اقدامات درمانی لازم را انجام میدهد

در صورت نیاز به مشاوره حضوری و یا غیرحضوری می​توانید با کلینیک سپهر که یک کلینیک تخصصی شنوایی سنجی در رشت است، در تماس باشید

نحوه استفاده از خدمات شنوایی و خرید سمعک در رشت

اگر مسافر شهر رشت یا استان گیلان هستید و یا اینکه ساکن استان ​گیلان، مازندران، گرگان و یا سایر استان​های شمالی هستید، می​توانید از خدمات حضوری و غیرحضوری کلینیک تخصصی شنوایی سپهر در رشت بهره ببرید. همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره درباره خرید سمعک در گیلان یا اطلاع از قیمت سمعک ها در رشت دارید می​توانید از طریق راه​ های ارتباطی با ما در تماس باشید.

سخن نهایی

در این مطلب با دلایل کیپ شدن گوش در ارتفاع آشنا شدیم و همچنین برخی نکات کلیدی برای پیشگیری از آسیب شنوایی را بررسی کردیم. به طور کلی بهتر است در صورتی که این مشکل برای شما ایجاد شد، به پزشک متخصص گوش و یا مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید. کلینیک شنوایی سپهر، تمام خدمات مرتبط با وزوز گوش، درد و ارزیابی حس شنوایی را در اختیار مراجعان خود قرار می‌دهد.

سوالات متداول درباره کیپی گوش در ارتفاع

۱. چرا گوش​ها در ارتفاع کیپ می​شوند؟ دلیل اصلی کیپ شدن گوش در ارتفاعات مربوط به تغییر فشار هوا است. با صعود به ارتفاع بالا، فشار هوا کاهش می​یابد و این باعث کاهش فشار داخل گوش می​شود؛ که به نوبه خود باعث احساس کیپی گوش شده می​شود.

۲. آیا همه افراد در ارتفاعات کیپ شدن گوش را  تجربه می​کنند؟ خیر، همه افراد لزوما در ارتفاعات کیپ شدن گوش را تجربه نمی​کنند. برخی افراد حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات فشار هوا دارند و به راحتی تحت تأثیر قرار می​گیرند. در عین حال، برخی افراد کمتر و یا حتی هیچ گونه احساس کیپی در گوش خود تجربه نمی​کنند.

۳. آیا کیپ شدن گوش در ارتفاع مشکل جدی است؟ در اکثر موارد، کیپ شدن گوش در ارتفاع یک مشکل گذراست و به طور خودبخودی بهبود می​یابد. اما در برخی افراد ممکن است با درد گوش، سرگیجه یا عوارض دیگر همراه باشد. در این صورت، بهتر است به پزشک یا مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق ​تری انجام داده و درمان مناسب تعیین شود.

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید