سمعک سپهر
مشاوره تلفنی

۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۴۷

وزوز: صدای فریاد استرس در گوش

هر آنچه لازم است درباره وزوز گوش بدانیم!

برای همه ما بار ها پیش امده است که در شرایط پر تنش دچار استرس شویم. استرس، پاسخ بدن برای تطبیق با محیط است و الزاما مضر نیست. ریشه استرس به اجداد ما بازمیگردد که برای مقابله با اتفاقات طبیعی مثل سیل، زلزله یا حمله حیوانات و… امادگی داشته باشند. اما، ما هنوز هم به استرس نیاز داریم. برای مثال با شنیدن صدای بوق ماشین در خیابان، چند برابر سرعت عادی می‌دویم. زمانی که کسی در حال غرق شدن است، با شتابی غیرمنتظره برای نجاتش شنا می‌کنیم.‌ و یا در زمان های پر مشغله، کار ها را سریعا انجام میدهیم. بنابراین نه تنها استرس لزوما منفی نیست بلکه استرس های کوتاه مدت می‌توانند برای ما مفید هم باشند. با این حال تبعات منفی استرس غیرقابل چشم پوشی هستند که یکی از این تبعات، وزوز گوش است. اگر می‌خواهید با وزوز گوش آشنا شوید، این مطلب از سمعک سپهر را تا انتها مطالعه کنید.
وزوز: صدای فریاد استرس در گوش
وزوز گوش چیست؟

اصطلاح “وزوز گوش” به طور عام به حالتی اشاره دارد که فرد حس می‌کند که گوش یا گوش‌هایش دارای صدا یا حس غیرعادی می‌شود که معمولاً به صورت وزش‌ها یا صداهای خمیده احساس می‌شود. این حالت ممکن است به شکل وزوز، سوتی، نویز، زنگ یا حس شنوایی دیگری رخ دهد. وزوز گوش ممکن است به صورت موقتی و یا دائمی باشد.

دلایل وزوز گوش ممکن است متنوع باشند، از جمله:

  1. صدای محیطی: وزوز گوش ممکن است از دلایل خارجی مثل صداهای بلند، صدمات جسمی به گوش (مانند ضربه) یا از برخورده با اجسام خارجی (مثل آب در گوش) ناشی شود.

  2. صدای داخلی بدن: برخی اوقات، وزوز گوش ناشی از صداهایی است که درون بدن ایجاد می‌شوند، مانند جریان خون در رگ‌ها، تنفس، یا حتی فشار خون بالا.

  3. آسیب به گوش‌ها: برخی اوقات، وزوز گوش ناشی از آسیب به گوش‌ها، مثل عفونت‌های گوش، ترک خوردگی غشای گوش داخلی، یا آسیب به سلول‌های شنوایی داخل گوش می‌تواند باشد.

  4. تغییرات سنی: با پیر شدن، ممکن است گوش‌ها و سیستم شنوایی تغییر کند و موجب وجود وزوز گوش شوند.

  5. عوامل روانی و استرس: استرس یا اختلالات روانی ممکن است به عنوان عامل فراروند وزوز گوش نقش داشته باشند.

در صورتی که دچار علائم مشکوک شده‌اید و نیاز به ارزیابی تخصصی وزوز گوش دارید با کارشناسان ما در کلینیک شنوایی سنجی سپهر تماس بگیرید.

 

استرس چگونه باعث وزوز می‌شود؟

 قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس آثار مخرب جسمی و روانی به دنبال دارد. استرس مزمن می‌تواند در فعالیت طبیعی ارگان های مختف بدن تداخل ایجاد کند.
چند نمونه از این آثار مخرب شامل:
مشکلات قلبی عروقی
نقص ایمنی
تنش عضلانی
مشکلات حافظه
بی خوابی
و البته استرس درایجاد یا تشدید وزوز گوش هم نقش بسزایی دارد
به طوری که میتوان گفت استرس برای وزوز مانند بنزین بر آتش است.
وزوز: صدای فریاد استرس در گوش
استرس شرایط یا احساسی است که در آن فرد به لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته ها و انتظارات موجود، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی های در اختیار اوست مثل زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید
در واقع استرس پاسخ بدن برای تطبیق با محیط است و برخلاف تصور رایج لزوما غیر ضروروی یا مضر نیست و مقدار مشخصی از استرس میتواند مثبت باشد.
وزوز: صدای فریاد استرس در گوش
مواردی که ترشح هورمون های استرس مفید هستند:
در مدیریت یک موقعیت خطرناک،
افزایش تمرکز بر روی کار ها در شرایط پر تنش،
ترسیع در بهبودی بعد از جراحی و…
بنابراین استرس های کوتاه مدت نه تنها مضر نیستند بلکه میتوانند تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد ما داشته باشند اما در دراز مدت، استرس های مکرر و مزمن منجر به آسیب های جسمی و روانی مختلفی مانند احساس آشفتگی، اختلالات خواب و در بعضی اشخاص بروز وزوز گوش میشوند.
مطالعات مختلف نشان داده اند که ارتباطات زیادی میان وزوز و استرس وجود دارد. این ارتباطات تقریبا دو طرفه است اما هنوز هم مشخص نیست که آیا استرس باعث وزوز گوش شده است و یا وزوز است که منجر به بروز استرس گردیده است با این حال با اطمینان میتوان گفت افرادی که سطوح بالای استرس را تجربه میکنند، بیشترین آزار دهندگی وزوز گوش را دارند و کنترل آن از موارد مهمی است که فرد مبتلا به وزوز باید رعایت کند
وزوز: صدای فریاد استرس در گوش
استرس ترشح هورمون ها و همچنین گردش خون در بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند منجر به کاهش اکسیژن رسانی به گوش داخلی و افزایش سطح گلوتامات بدن شود. همه این امور در نهایت میتوانند منجر به ایجاد و یا افزایش درک وزوز گوش گردند.
همچنین شیوع وزوز در میان افراد استرسی بیشتر است. اکثر افراد مبتلا به وزوز عنوان میکنند که صدای آن در شرایط استرس زا بیشتر میشود. تحقیقات نشان داده است که تا 45 درصد از افراد مبتلا به وزوز مزمن، علایمی از استرس و اضراب، اختلالات خلقی و افسردگی هم دارند که وزوز این افراد اغلب بعد از شرایط استرس آور بدتر میشود
زمانی که  وزوز فرد در اثر استرس تشدید می شود خود این وزوز تشدید شده منجر به ایجاد احساسات مخربی مثل یاس، ناامیدی، از دست دادن لذت، از بین رفتن آرامش و… میشود که نتیجه آن به وجود آمدن استرس مضاغف است. در واقع یک چرخه معیوب شکل می گیرد که وزوز باعث استرس بیشتر و استرس هم باعث وزوز بیشتر میگردد.
 
وزوز: صدای فریاد استرس در گوش

چرا برخی افراد دچار وزوز ناشی از استرس شده اما برخی دیگر خیر؟

پاسخ این سوال در عقاید، نگرش و واکنش فرد به وزوز گوش نهفته است.
برای برخی افراد وزوز بزرگترین استرس در زندگی محسوب می شود، در حالی برخی دیگر به روشی کاملا خنثی و آرام به آن پاسخ می دهند.
واکنش یک فرد به وزوز گوش به پاسخ سیستم اعصاب خودمختار به صدای وزوز بستگی دارد. مغز تقریبا هر چیزی که با آن روبه رو میشویم را در یک فیلتر احساسی تحت عنوان سیستم لیمبیک پردازش میکند. این سیستم به ما کمک میکند تا بفهمیم که یک ورودی حسی، مفید است یا تهدید کننده و یا صرفا یک ورودی خنثی است که نیازی به پاسخ خاصی ندارد.
وزوز: صدای فریاد استرس در گوش
زمانی که مغز به صورت ناخوداگاه صدای وزوز را به عنوان یک تهدید فعال شناسایی کند استرس، اضراب، حساسیت و ناتوانی در نادیده گرفتن صدا یک امراجتناب ناپذیر است. در این مواقع وزوز منجر به ایجاد واکنش های فیزیکی و احساسی مشابه با شرایط خطرناک و پر تنش میشود که به صورت افزایش در ضربان قلب، تنفس های سریع و کوتاه، بیخوابی و… بروز میکند.
این موضوع باعث میشود تا وزوز برای برخی فراتر از یک صدا در گوش باشد و کل زندگی شخص را متاثر کند به گونه ای که فرد تصور میکند هرگز به آرامش نخواهد رسید.
 

درمان وزوز گوش

تغییرات در شیوه زندگی و رفتارهای روزانه:
کاهش استفاده از مواد محرک مانند قهوه، نیکوتین و الکل.
کاهش استرس و اضطراب با روش‌های مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق.
ماساژ گوش و گردن:
برخی افراد می‌گزارند که ماساژ خفیف گوش و ناحیه گردن می‌تواند به کاهش وزوز گوش کمک کند.
استفاده از دستگاه‌های تولید صدا:
سمعک‌های ویژه‌ای طراحی شده‌اند که صداهای مشخصی تولید کرده و به مغز ارسال می‌کنند. این دستگاه‌ها ممکن است وزوز گوش را کاهش دهند یا به کنترل آن کمک کنند.
درمان دارویی:
در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی مانند ضد اضطراب، ضد تشنج، ضد افسردگی یا ضد التهابی تجویز کند که ممکن است به کاهش وزوز گوش کمک کنند.
درمان‌های شنوایی:
اگر مشکل شنوایی دارید، استفاده از سمعک ممکن است وزوز گوش را کاهش دهد چرا که به بهبود شنوایی کمک می‌کند. تجویز سمعک باید توسط شنوایی شناس خبره صورت گیرد.
به طور کلی وزوز گوش درمان قطعی ندارد و درمان رایج وزوز گوش به شکل علامتی است.

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید