سمعک سپهر
مشاوره تلفنی

۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۴۷

وزوز گوش چیست؟

وزوز صدای آزار دهنده ای است که اکثر مواقع فقط خود فرد قادر به شنیدنش میباشد. در واقع وزوز شنیدن یک صدا بدون وجود منبع خارجی برای آن است. این صدا ممکن است به شکل های مختلفی مثل سوت، زنگ، فش فش، غرش و… شنیده شود. همچنین ممکن است پیوسته و یا متناوب باشد.

همچنین ممکن است فرد وزوز را در یک گوش، هر دو گوش و حتی وسط سر احساس کند.

وزوز گوش چیست؟
وزوز گوش چیست؟

در حال حاضر علت دقیق وزوز گوش کشف نشده است اما این قطعیت وجود دارد که وزوز بیماری نیست بلکه نشانه اختلال دیگری است که باید به آن رسیدگی شود. درست مثل تب که خودش یک بیماری نیست اما عوامل زیادی می توانند باعث آن شوند.

تجربه افراد مختلف از وزوز گوش بسیار متفاوت است اما معمولا آن را به عنوان صدای زنگ آزار دهنده توصیف می کنند. در افراد مبتلا به این مشکل، فعالیت های عصبی قشر شنوایی و دیگر مناطق مرتبط مغز نامتعادل و افزایش یافته میشود که همین بیش فعالی عصبی منجر به بروز وزوز میگردد.

بسیاری از افراد صدای وزوز را دائما می شنوند در حالی که این صدا برای عده‌ای دیگر صرفا بعضی اوقات شنیده میشود. همچنین خود صدای وزوز هم ممکن است در زیر و بمی و بلندی متفاوت باشد.

وقتی وزوز رخ می دهد مثلاً هنگامی که فرد صبح از خواب بلند می شود و صدای وزوز را میشنود، در واقع یک محرک یا سیگنال جدید ایجاد شده است.

از آنجایی که تغییرات برای مغز مهم هستند این سیگنال جدید مورد توجه سیستم عصبی فرد قرار میگیرد و مغز شروع به بررسی و علت یابی وجود این سیگنال میکند که آیا تهدیدی برای فرد است؟ آیا نیاز به واکنش خاصی دارد یا خیر؟ و…

بنابراین اینکه فرد به دنبال منبع این صدا باشد کاملا طبیعی است و قطعا این موضوع که ناتوانی در یافتن علت وزوز چقدر میتواند آزاردهنده باشد، قابل درک است. درست مثل اینکه صدای چکه کردن آب در خانه شنیده شود اما منشاء آن پیدا نشود.

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید