۷ عادت آسیب زا به شنوایی + نحوه رفع آسیب‌ها

عادت آسیب زا به شنوایی

افزایش جمعیت در سراسر دنیا و از طرفی افزایش طول عمر انسان در گذر زمان باعث شده است که برخی از مشکلات جسمی در میان مردم افزایش یابد. یکی از اختلالات که شیوع رو به رشدی را داشته، اختلال شنوایی است. اختلالات گوش و شنوایی به دلایل مختلفی از جمله کار در محیط های پر سر و صدا، عوامل ژنتیکی، سبک زندگی آسیب‌زا (مانند استفاده بیش از حد از وسایلی مثل هدفون و هندزفری) رخ دهد.

با این حال، از آنجایی که انسان همیشه به دنبال راه حلی برای مشکلات پیش‌روی خودش بوده، به دنبال روش هایی برای پیش‌گیری یا کنترل مشکلات شنوایی هم بوده است. یکی از اصلی ترین راه‌های کنترل و بهبود کم شنوایی، استفاده از سمعک مناسب است.

احتمالا بسیاری از ما افرادی را در اطراف دید‌ه‌ایم که از سمعک استفاده می‌کنند. عادت آسیب زا به شنوایی از آن‌جایی که توجه به مسئله شنوایی روز به روز واجب‌تر شده‌است، آشنایی با سمعک‌ها و عملکردشان می‌تواند به ما در درک بهتر این اختلال کمک کند. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم در یک مطلب جامع، هر آنچه که لازم است درباره آسیب شنوایی بدانید را به شما بگوییم. توصیه میکنیم این مطلب از بلاگ سمعک سپهر را تا انتها مطالعه کنید.

 

۷ عادت آسیب زا به شنوایی

1- قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند

آسیب صوتی یکی از شایع ترین دلایل کم شنوایی خصوصا در جوانان است.

امروزه با صنعتی شدن شهر ها و همینطور استفاده مکرر از هدفون و هندزفری کم شنوایی ناشی از سر و صدا گریبان گیر بسیاری از افراد شده است.

 

2- رژیم غذایی ناسالم

گوش های شما مانند سایر اعضای بدنتان برای تغذیه سلولی و کارکرد مناسب نیاز به مواد مغذی دارند

اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی غذای ناسالم و مقدار کمی میوه، سبزیجات ، پروتئین و… باشد، احتمالا شنوایی تان در معرض خطر است

بنابراین خوردن غذا های سرشار از روی، منیزیم و امگا 3 برای حفظ سلامت گوش هایتان ضروری است

 

3- استفاده از گوش پاک کن

بسیاری از افراد عادت به استفاده از گوش پاک کن دارند به خصوص بعد از حمام که گوش ها مرطوب هستند.

استفاده از گوش پاک کن به هیچ وجه توصیه نمیشود چون ممکن است باعث پارگی پرده شود

علاوه بر این جرم گوش ماده مفیدی است که مانع از رشد قارچ و باکتری میشود همچنین این ماده معمولا با سرعتی بسیار آهسته به سمت بیرون حرکت میکند

 

4- سیگار

احتمال ابتلای افراد سیگاری به کم شنوایی 70% بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

طبق گزارش انجمن ریه آمریکا نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگار برای سلول های مویی گوش، آسیب زا بوده و موجب بروز کم شنوایی میشوند.

بنابراین سیگار علاوه بر اینکه عامل اصلی سرطان و بیماری های قلبی است، یکی از مضر ترین مواد برای شنوایی هم محسوب میشود.

۷ عادت آسیب زا به شنوایی + نحوه رفع آسیب‌ها

5- کم تحرکی و عدم ورزش

عدم تحرک افراد را در معرض خطر افزایش وزن قرار میدهد که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش میدهد و در نهایت باعث آسیب های جبران ناپذیری به سیستم شنوایی میشود

ورزش در کنار مزایای فراوان باعث حفظ سلامت شنوایی هم میشود

دویدن، پباده روی و دوچرخه سواری سبب افزایش جریان خون در گوش و به طبع آن حفظ سلامت و افزایش کارایی گوش داخلی میگردد.

۷ عادت آسیب زا به شنوایی + نحوه رفع آسیب‌ها

6- مشروبات الکلی

الکل توانایی مغز در پردازش اصوات به خصوص صدا های فرکانس پایین را تحت تاثیر قرار میدهد و با ایجاد یک محیط سمی در گوش داخلی، عملکرد سلول های مویی را مختل میکند

همچنین نوشیدن بیش از حد الکل میتواند تاثیرات منفی بر قشر شنوایی مرکزی که مسئول پردازش اصوات است بگذارد

مشاوره شنوایی و سمعک

7- عدم چک آپ های سالیانه یا عدم مراجعه به شنوایی شناس

کم شنوایی اغلب به صورت یک طرفه رخ میدهد به همین دلیل اگر به صورت منظم به شنوایی شناس مراجعه شود، به احتمال زیاد علائم اولیه ی کم شنوایی تشخیص داده میشود و در صورت نیاز اقدامات فوری انجام میگیرد

بنابراین صرف نظر از اینکه کم شنوایی دارید یا خیر بهتر است سالانه وضعیت شنوایی خود را چک کنید

 

جمع بندی

تکنولوژی به کار رفته در سمعک‌ ها فناوری قابل اعتماد و موثری دارند که به افراد کم شنوایی کمک می‌کند تا کیفیت شنوایی خود را بهبود بخشند. در طول سال‌ها، تکنولوژی سمعک‌ها پیشرفت کرده و به ارائه ویژگی‌ها و عملکردهای متنوعی پرداخته است.

استفاده از سمعک به افراد کم شنوا این امکان را می‌دهد تا در محیط‌های مختلف، در تعاملات اجتماعی شرکت کنند و از مزایای ارتباطات صوتی بهره ببرند. سمعک‌ها با بهبود قدرت شنوایی، تقویت صدا، کاهش صداهای مزاحم و ارائه ویژگی‌هایی مانند اتصال بی واسطه به دستگاه‌های خارجی و کنترل‌های دستی، امکانات بیشتری را به افراد کم شنوا می‌دهند.

به انتخاب سمعک مناسب برای خود اهمیت بدهید. مشاوره با یک متخصص شنوایی می‌تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند. کلینیک سپهر به عنوان یکی از برترین کلینک‌های تخصصی شنوایی سنجی در رشت و استان گیلان، تمامی خدمات شنوایی از جمله معاینه، درمان، تجویز و ارائه سمعک را برای مراجعین خود فراهم آورده است. همچنین امکان ارائه این خدمات را برای استان‌های مجاور از جمله اردبیل، مازندران، گلستان و تهران نیز فراهم نموده است. جهت بهره‌وری از خدمات و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید