سمعک سپهر
مشاوره تلفنی

۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۴۷

استرس چیست؟ + چه ارتباطی بین استرس و کم شنوایی وجود دارد؟

ارتباط استرس و کم شنوایی

از گذشته تا کنون مطالعات زیادی ارتباط استرس و کم شنوایی را نشان داده‌اند. از این رو، توجه به این دو اختلال و کنترل آن‌ها توسط شنوایی شناس و روانشناس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌ است. برای کنترل و درمان کم شنوایی از روش‌های مختلفی مانند تجویز سمعک، استفاده از محافظ های صوتی، تست شنوایی سنجی و … استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بفمهید که استرس چیست و با ارتباط شنوایی و استرس بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این مطلب از وبلاگ سمعک سپهر را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

 

استرس چیست؟

استرس یک واکنش طبیعی و فیزیولوژیک است که بدن در مواجهه با شرایط نامطلوب و تهدید کننده تجربه می‌کند. در واقع، استرس واکنشی است که بدن به تنش‌های فیزیکی، عاطفی یا ذهنی نشان می‌دهد. این واکنش می‌تواند ناشی از موارد مختلفی مانند فشار کاری، مشکلات مالی، رویدادهای زندگی ناگوار، مشکلات رابطه‌ای و غیره باشد.

وقتی بدن با استرس مواجه می‌شود، سیستم عصبی عملکرد خود را تغییر می‌دهد و مجموعه‌ای از واکنش‌های فیزیولوژیک را آغاز می‌کند. این واکنش‌ها شامل افزایش ضربان قلب، تنفس سریع‌تر، افزایش ترشح هورمون استرس مانند آدرنالین، افزایش فشار خون و افزایش آمادگی بدن برای مقابله با تهدیدات است.

استرس بلندمدت می‌تواند تأثیرات آسیب‌رسانی بر روی بدن داشته باشد و موجب ایجاد مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، خستگی، مشکلات گوارشی و اختلالات سیستم ایمنی شود. در مواجهه با استرس مزمن، ریسک کم شنوایی یا اختلالاتی مانند وزوز گوش افزایش می‌یابد.

 

 همچنین در وبسایت کلینیک شنوایی سنجی سپهر رشت مطالعه کنید: ارتباط دیابت و کم شنوایی؛ مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید!

 

کم شنوایی چیست؟

حال که فهمیدیم استرس چیست، بد نیست تعریف کم شنوایی و علل آن را به شکل کلی بررسی کنیم. کم شنوایی یعنی کاهش توانایی در شنیدن و درک صداها که ممکن است در هر سن و درجه ای رخ دهد

علل کم شنوایی می‌تواند متنوع باشد و شامل عوامل زیر می‌شود:

۱. مشکلات در ساختار گوش:

ممکن است بدلیل تغییرات ساختاری در گوش داخلی، گوش میانی یا گوش خارجی، شنوایی کاهش یابد. این مشکلات ممکن است به علت توأم بودن با بیماری‌های مختلف مانند عفونت‌ها، ضایعات جسمی یا افزایش سن رخ دهند. همچنین مشکلات ساختاری می‌تواند وزوز گوش را نیز به همراه داشته باشد.

۲. بیماری‌های مرتبط با گوش و سیستم عصبی:

برخی از بیماری‌های مرتبط با گوش و سیستم عصبی می‌توانند منجر به کم شنوایی شوند. به عنوان مثال، عفونت‌های گوش، التهابات مزمن، آکوستیک نوروما، تروما یا صدمات مستقیم به گوش و مشکلات سیستم عصبی می‌توانند شنوایی را تحت تأثیر قرار دهند.

۳. عوامل وراثتی:

برخی از افراد به طور وراثتی به کم شنوایی مبتلا می‌شوند. این مشکل ممکن است از نسل به نسل منتقل شود و در خانواده‌ها به صورت ژنتیکی منتشر شود.

۴. عوامل زیست محیطی:

برخی از عوامل زیست محیطی می‌توانند به کم شنوایی منجر شوند، مانند مواجهه با صداهای بلند و مستمر، استفاده افراطی از ابزارهای صوتی مانند هندزفری و هدفون، مصرف داروهایی که  روی شنوایی تاثیر منفی دارند، مواجهه با انفجار صوتی و صدمات فیزیکی به گوش و غیره.

کم شنوایی درمان نشده پیامدهای مختلفی می‌تواند داشته باشد که یکی از این پیامدها، اضطراب است.

 

همچنین در سایت سمعک سپهر رشت مطالعه کنید:هر آنچه لازم است تا درباره ارتباط کم شنوایی و آلزایمر بدانید!

 

ارتباط استرس و کم شنوایی و مشکلات گوش

فردی که به منظور کنترل کم شنوایی و پیشگیری ناشی از کم شنوایی از سمعک داخل گوشی استفاده می‌کند.

از آنجایی که استرس می‌تواند پیامدهای عصبی منفی داشته باشد و همچنین کم شنوایی می‌تواند با کاهش سطح ادراک اصوات محیطی بر روی روان فرد مبتلا تاثیر گذار باشد، آگاهی از ارتباط این دو اختلال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. از جمله موارد ارتباط استرس و کم شنوایی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. وزوز گوش ناشی از استرس

ارتباط بین وزوز گوش (tinnitus) و استرس یک رابطه دو طرفه پیچیده است. به طور کلی، استرس می‌تواند عامل تشدید وزوز گوش باشد و به عنوان یک عامل مزمن، می‌تواند وضعیت وزوز گوش را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر، وزوز هم می‌تواند استرس را تشدید کند و به عنوان یک عامل مزمن، می‌تواند به افزایش استرس و اضطراب منجر شود.

به طور کلی، وزوز گوش ممکن است به دلیل مشکلات در سیستم شنوایی، آسیب نوروپاتیک، عوامل محیطی مانند صداهای بلند و مزاحم،  استفاده طولانی مدت از هدفون و هندزفری، فشار خون بالا و عوامل روانشناختی مانند استرس و اضطراب رخ دهد. اما دقیقاً چگونه استرس می‌تواند وزوز گوش را تشدید کند، هنوز به طور کامل مشخص نشده است و نیاز به بیشترین تحقیقات و مطالعات دارد.

حالت اول ارتباط

ممکن است استرس به صورت غیرمستقیم بر وزوز گوش اثر داشته باشد؛ به این معنی که استرس می‌تواند عوامل دیگری را تحت تأثیر قرار دهد که باعث تشدید وزوز گوش می‌شوند. به عنوان مثال، استرس می‌تواند منجر به بروز مشکلات خواب، افزایش تنش عضلانی، کاهش آرامش و افزایش اضطراب شود، که همگی می‌توانند وزوز گوش را تشدید کنند.

حالت دوم ارتباط

به همین ترتیب، تینیتوس به عنوان یک شرایط مزمن و ناراحت‌کننده نیز می‌تواند به افزایش استرس و اضطراب در فرد منجر شود. وزوز گوش مداوم ممکن است تمرکز و توجه فرد را از محیط اطراف و فعالیت‌های روزمره منحرف کند و این موضوع می‌تواند اضطراب و استرس را تشدید کند.

برای ارزیابی تخصصی و مدیریت وزوز گوش می‌توانید به کلینیک شنوایی سنجی سپهر رشت مراجعه کنید.

 

۲. استرس ناشی از کم شنوایی

استرس می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کم‌شنوایی تأثیر گذار باشد. در ادامه، راه‌های تأثیر استرس بر کم شنوایی را توضیح می‌دهیم:

۱. تأثیر مستقیم استرس: استرس می‌تواند بر سیستم عصبی و عملکرد گوش تأثیر بگذارد. استرس مزمن و شدید می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و تنش عضلانی شود؛ که ممکن است باعث تغییر در گردش خون و اکسیژناسیون مناسب گوش و سیستم شنوایی شود. این موضوع می‌تواند منجر به بروز کم شنوایی و یا تشدید آن شود.

۲. تأثیر غیرمستقیم استرس: استرس می‌تواند عوامل مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد که به صورت غیر مستقیم به  کم شنوایی منجر می شوند. به عنوان مثال، استرس می‌تواند سبب اختلالانت خواب، افزایش تنش عضلانی، افزایش ریتم قلب و ترشح هورمون استرس شود. این عوامل می‌توانند تأثیر مستقیمی بر عملکرد گوش و سیستم شنوایی داشته باشند و کم شنوایی را تشدید کنند.

۳. تأثیر روانشناختی استرس: استرس می‌تواند تأثیرات منفی بر روان فرد داشته باشد. افراد ممکن است در شرایط استرس و اضطراب حالات روانشناختی آزاردهنده ای را تجربه کنند. این مشکلات روانشناختی می‌توانند تمرکز و توجه فرد را از محیط اطراف و شنیدن صداها کاسته و کم شنوایی را تشدید کنند.

بنابراین، استرس می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تأثیرات منفی بر کم شنوایی داشته باشد.

 

چگونه می‌توان استرسِ افراد کم شنوا را کاهش داد؟

فردی که حس می‌کند دچار مشکل کم شنوایی شده است.

ویزیت شنوایی سنجی

اگر افراد وضعیت شنوایی خود را با انجام تست شنوایی سنجی و ویزیت گوش  به صورت سالانه چک کنند، می‌توانند از کم شنوایی در گذر زمان پیشگیری کنند. به این ترتیب فرد با مشکلات شنوایی کمتری مواجهه شده و در صورت بروز مشکل می‌تواند آن را به سرعت کنترل کند. در نتیجه ارتباط بهتر و موثری با محیط و افراد پیرامون خود خواهد داشت. به این ترتیب می‌تواند از بروز استرس ناشی از اختلالات شنوایی پیشگیری کند. همچنین در صورتی که فرد دچار کم شنوایی موقت یا دائمی ناشی از استرس شده باشد می تواند آن را کنترل و درمان نماید.

استفاده از سمعک

استفاده از سمعک می‌تواند به کنترل و بهبود کم شنوایی کمک نماید و در نتیجه فرد با استرس کمتر ناشی از مشکلات شنوایی مواجه می شود. در صورتی که قصد خرید انواع سمعک و اطلاع از شرایط خرید سمعک در رشت دارید با کلینیک شنوایی سنجی سپهر تماس بگیرید.

 

نحوه خرید سمعک در رشت

اگر دچار مشکل شنوایی هستید ابتدا باید توسط یک شنوایی شناس خبره علل کم شنوایی شما ارزیابی شود. در صورتی که قصد خرید سمعک در گیلان، مازندران، اردبیل و یا سایر استان‌های کشور به شکل حضوری و یا آنلاین دارید، می‌‌توانید از طریق تماس با کلینیک شنوایی سنجی سپهر سفارش خود را ثبت کنید. شنوایی سنجی سپهر که از ارائه خدمات در بین بهترین کلینیک شنوایی سنجی در رشت است، تمامی انواع سمعک را متناسب با متشریان خود ارائه می‌دهد.

 

 

ویزیت در منزل

این موضوع اجتناب ناپذیر است که گاهی اوقات به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های کرونا، بیماری، مشکلات تردد و… امکان مراجعه حضوری به کلینیک وجود نداشته باشد. به همین دلیل کارشناسان ما در کلینیک سپهر آماده ارائه خدمات تخصصی در منزل می باشند .

ویزیت در منزل شامل خدمات زیر است :

  • ارزیابی تخصصی شنوایی
  • مشاوره و تجویز سمعک
  • قالب گیری از گوش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای تجویز سمعک در منزل با ما تماس بگیرید